Definicja marketingu czyli jak odczarować (Digital) Marketing?

3 listopada, 2019

Najkrótsza tradycyjna definicja marketingu to:

„Marketing to odpowiednia treść, przygotowana w odpowiedniej formie (i kontekście), zaadresowana do odpowiedniego odbiorcy i wyemitowana w odpowiednim czasie.”

Wychodzi na to, że marketing to nic innego jak dialog.

Podobnie jak w przypadku tradycyjnej rozmowy warto wiedzieć co chcemy przekazać, jak, dlaczego, komu i kiedy. By dialog był satysfakcjonujący dla obu stron powinien choć po części spełniać powyższe wymagania.

By nasze działania marketingowe były efektywne, powinniśmy przekazywać informacje o wartości jaką wniesie w działania odbiorcy nasz produkt lub usługa. Warto jasno określić jakie problemy może rozwiązać nasza oferta lub jak pomoże podnieść dotychczasową jakość obszaru którego dotyczy. Jeśli to wszystko przedstawimy w formie i kontekście, który będzie świadczył o tym, że autor przekazu (czyli my sami) jest godny uwagi i zaufania to mamy już prostą drogę do sukcesu.

Nasz przekaz, zupełnie jak w przypadku tradycyjnego dialogu, najczęściej będziemy chcieli skierować do osoby, która z dużym prawdopodobieństwem nas wysłucha, zrozumie, i dla której przedmiot naszej rozmowy będzie niósł wartość.  Kontekst i czas jest równie istotny. Najlepsza treść, podana w doskonałej formie, niosąca ze sobą olbrzymią wartość na nic się zda kiedy trafi nie nieodpowiedni moment.

Udany dialog marketingowy to taki stan rzeczy, w którym wszystkie 5 elementów ze sobą współgra:

  • TREŚĆ – komunikat jest zwięzły, jasny, wnosi nową wartość dla drugiej strony i zachęca do działania
  • FORMA – styl i klimat przekazu jest atrakcyjny, ułatwia odbiór treści, przykuwa uwagę, czasem zaskakuje, zapada w pamięć
  • KONTEKST – treść i forma budowana jest w odniesieniu do sytuacji i otoczenia w jakim się komunikujemy
  • ODBIORCA  – adresat naszego przekazu posiada cechy świadczące o tym, że jest potencjalnie zainteresowany przyswojeniem nowych informacji na dany temat
  • CZAS – moment, w którym odbiorcę próbujemy zachęcić do rozmowy jest adekwatny do naszego przekazu, odbiorca go niejako oczekuje

Oczywiście można próbować wymyślać koło na nowo i dobudowywać dodatkowe wytyczne i definicje do i tak już rozbudowanego pojęcia jakim jest marketing.

Można. Tylko po co?

Często bywa tak, że najprostsze rozwiązania są najlepsze. Czasem nie ma co komplikować i tak dość złożonej dziedziny jaką jest marketing.

Jaka jest więc definicja idealnego marketingu?

Wystarczy, że podczas tworzenia komunikacji marketingowej zastanowimy się nad tym co tak na prawdę świadczy o wartości dialogu. Postarajmy się budować przekaz jakiego sami chcielibyśmy być adresatami.

Tylko tyle i aż tyle.

Jeśli zainteresował Cię ten wpis przeczytaj też:
https://ermon.pl/growth-marketing-czyli-jak-rozwijac-biznes-online/